Vilnis Heinrihsons ar savu izstādi Sākums un gals. Mūsu laika rekviēms reflektē uz šī brīža pasaules notikumiem, attieksmi pret pasaules vērtībām. Savukārt, Ilgvara Zalāna izstāde Cita dimensija uzrunā skatītājus ar skaidri nolasāmo gleznotprieku un brīvības garšu.
Vilnis Heinrihsons (dz. 1958. g.) absolvējis Mākslas akadēmijas glezniecības nodaļu (1984. g.). Latvijas Mākslinieku savienības biedrs, regulāri piedalījies mākslas izstādēs, sarīkojis arī virkni personālizstāžu. Mākslinieka darbi atrodas muzeju kolekcijās un privātkolekcijās Latvijā un ārzemēs.
Līdz ar straujām pārmaiņām pasaules kārtībā, iestājoties “jaunai normalitātei”, spilgti iezīmējas nepieciešamība izvērtēt savu attieksmi pret vērtībām – tādām kā taisnīgums, patiesība, sirdsapziņa, ticība. Karš Ukrainā savā ziņā kļūst par laikmetu maiņas robežšķirtni un tajā izgaismojas pārmaiņu radītās jukas..
Izstādes ekspozīcijas dalījums, kas atbalso rekviēma tradicionālās daļas, iezīmē četras sfēras vai lokus, kas saistās gan ar laikmetu griežiem, gan norisēm cilvēka dzīves ritumā – piedzimšanu, augšanu, dažādām krīzēm, arī nāvi un atdzimšanu. Šīs norises var skatīt gan fiziskā, gan garīgā aspektā. Savdabīgu kontekstu palīdz veidot Raiņa un Gundegas Repšes dzeja, kā arī Svēto rakstu vārdi.
Pirmā daļa – Introits – vēstī par radīšanu, tapšanu, pilnveidi, kad, Raiņa vārdiem runājot, viss vēl veļas, vārās un ceļas. Otrā daļa – Dies Irae (Dusmu diena) – stāsts par pieaugšanu, pretrunām, ciešanām, nāvi, kad Gundegas Repšes piesauktais Dieva āmurs sit sāpīgi. Trešā daļa – Agnus Dei (Dieva jērs) – saistās ar Evaņģēlija vēsti par Dieva jēru, kas nes pasaules grēkus. Drūmā, bezcerīgā aina pārsteidzoši vēršas priekā, kad Dievs atklājas cilvēkam kā ceļš, gaisma un dzīvība. Ceturtā daļa – Lux Aeterna (Mūžīgā gaisma) – rāda atrisinājumu, atraisīšanos. Mūžīgā gaisma. Tajā saslēdzas sākums un gals. Valstība, kurā viss atrod piepildījumu. To apstiprina Jēzus vārdi no Atklāsmes grāmatas: “Es esmu Alfa un Omega, Sākums un Gals.”
Ilgvars Zalāns (dz. 1962. g.) mākslas vidē ienāk 1990. gados kā cerīgs un veikls ekspresionists, neapšaubāmi apdāvināts gleznotājs un zīmētājs. Pēdējie trīsdesmit gadi Ilgvaram Zalānam ir pagājuši interesanti un radoši spraigi. Viņa māksla joprojām ir izteikti dinamiska, pat steidzīga. Šobrīd tā ir klasiska ekspresīvā abstrakcija (bieži izmantojot arī dabā un ceļojumos skatītās kompozīcijas un ritmus), kurā mazāk eksponējas izsvērtu glezniecisku laukumu kārtojums; tā vairāk ir acumirkļa emocionālo noskaņu paušana ar līniju ritmu un “raksturakstu” palīdzību, tā ir arī paļaušanās uz paša temperamentīgo triepienu. Klāt nākuši dažādu faktūru (pilinājumi, tecinājumi, švīkojumi u.c.) kārtojumi. Ir sasniegta augsta veiklības un profesionālisma pakāpe, kas kopā ar mažoro un košo krāsu izvēli sniedz vizuāli pozitīvu izstādes kopiespaidu. Izstāde uzrunā skatītāju ar savu skaidri nolasāmo gleznotprieku un brīvības garšu.
Ilgvars Zalāns studējis Latvijas Mākslas akadēmijā līdz 1992. gadam, absolvējis LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāti (2018). Aktīvi piedalās izstādēs kopš 1987. gada, sarīkojis vairāk kā desmit personālizstādes, kopš 2005. gada aktīvi izmantojis mākslinieku rezidenču iespējas Spānijā, Itālijā, Francijā, Malaizijā, Ķīnā, Japānā, Korejā, Austrālijā, Singapūrā, Argentīnā un citur. Darbi atrodas Rotko muzeja, GreenValley Corp.Tokushima, RZ Collection, Latvijas Mākslinieku savienības, Marka Šagāla muzeja (Vitebska), Zaporižjes mākslas muzeja un citās fondu, muzeju un privātās kolekcijās. I. Zalāna biogrāfijā varam izsekot viņa profesijas – gleznotājs – universālībai, kas izpaužas izstādēs, dažādās Action Painting performancēs, radošās darbnīcās un pedagoģiskajā darbībā.
Izstāde atvērta no 9. aprīļa līdz 18. maijam
Izstādes atklāšana 11. aprīlī pl. 17.00